Wizja prasy w perspektywie interaktywnego storytellingu

Czytelnictwo tradycyjnej prasy  spada. Co nie oznacza, iż czytamy mniej. Wręcz przeciwnie. Konsumpcja treści wzrasta znacząco, czego przyczyną jest upowszechnienie się Internetu i urządzeń mobilnych. Swoboda tworzenia publikacji w sieci niesie za sobą fale wątpliwej jakości treści. Wydawcy prasy mają w sobie jakość, natomiast Internet posiada niesamowity zasięg. Dlatego też nic dziwnego, iż cyfrowe magazyny rosną w siłę. Dodatkowo wirtualna rzeczywistość może porwać swoją interaktywnością.

Opowiadanie historii przy pomocy multimediów właśnie wkracza w nowy etap. Na salonach internetowych króluje flat design, który nabiera interaktywnego szlifu. Mikro-interakcje upiększają konsumpcję treści nie wnosząc jednakże merytorycznego przekazu. Ich zadaniem jest neutralne opiniotwórcze pobudzanie zaangażowania użytkownika. Natomiast „rozświetlenie” historii w artykułach może zostać zrealizowane przy pomocy fonii i wizji w formie interaktywnej.

Ekspresja w sferze wizualnej

Automatyczne odtwarzanie video pozwala na płynność konsumpcji. Z kolei coraz bardziej popularne animowane GIF-y  potrafią ukazać najbardziej istotną informację w formie „zamrożonej” chwili. Dynamiczne elementy stron www wspomagają nawigację, tak aby podróż czytelnika była komfortowa. Jeśli chodzi o dźwięk to powinien on być opcjonalny , ponieważ nie każdy z odbiorców ma możliwość odsłuchu lub tego po prostu nie chce.

Możliwości są coraz większe w związku z powstaniem świetnych platform do tworzenia contentu. Warto zwrócić uwagę na produkt Facebooka Instant Articles. Markowi Zuckenberghowi zależy, aby utrzymać użytkowników jak najdłużej na stronach portalu, dlatego też wdrażane jest rozwiązanie, które w łatwy sposób pozwoli tworzyć atrakcyjne wizualnie artykuły. Facebook stawia na krótkie filmy video, które mogą zostać umieszczone jako cover artykułu. Doskonale wpisuje się to w trendy w branży interaktywnej. Ciekawe podejście do artykułów prezentuje Snapchat. Artykuły w sekcji Discover posiadają intro w formie krótkiego loop video. Walka o atencje czytelnika jest coraz szybsza…

Mobilna prasa

Wydawcy prasy wkraczają również w świat urządzeń mobilnych prezentując własne aplikacje. Koszt stworzenia własnej aplikacji nie jest niski. Sytuację na rynku rozjaśniają produkty typu Publico24, które oferują dedykowane aplikacje dla wydawców prasy. Własna aplikacja to również większe możliwości pod względem marketingu czytelników (system wysyłania powiadomień i możliwość wykorzystania beaconów).

Facebook Instant Articles i Publico24 mogą się doskonale uzupełniać. Wystarczy skorzystać z ogromnych danych jakie posiada Facebook w swoim systemie reklamowym i dotrzeć do bardzo wąskiej grupy docelowej. Wydawcy mogą opublikować krótkie artykuły, które będą zachęcały do pobrania pełnej wersji e-wydania w formie aplikacji mobilnej. Takie rozwiązanie pozwala, aby czytelnik za darmo zapoznał się z częścią wydawnictwa.

Istnieje również możliwość monetyzacji Facebook Instant Articles przez wydawców – pobierają oni 70% zysku z reklam, które mogą pojawić się w artykule. Podstawą sukcesu w digital publishingu jest dobre bramkowanie treści. Dostęp do części e-wydania powinien być bezpłatny lub użytkownicy powinni płacić taką walutą jak np. swoje dane osobowe w postaci adresu e-mail. Takie działania ubrane w interaktywne szaty, mają większe szanse na powodzenie.

[mc4wp_form id=”152″]